Sunday, 18 December 2016

INDUSTRI PELANCONGAN


            Di Malaysia, industri pelancongan mula muncul pada akhir tahun 60-an. Industri pelancongan tidak di anggap sebagai aktiviti ekonomi yang utama sehingga tahun 1970 kerana pada masa itu, sumbangan komoditi utama seperti getah dan bijih timah adalah menjadi keutamaan negara. Pada tahun 1970, kerajaan Malaysia mula membangunkan industri pelancongan untuk memenuhi beberapa objektif. Antaranya peningkatan pendapatan dalam pertukaran mata wang asing, meningkatkan peluang pekerjaan dan pendapatan, menggalakkan pembangunan kawasan, mempelbagaikan ekonomi dan meningkatkan hasil kerajaan.

            Kini, Malaysia diiktiraf pada peringkat antarabangsa sebagai antara destinasi pelancongan utama dengan kedudukan di antara 10 teratas dari segi ketibaan pelancong dan 15 antara teratas dari segi penerimaan global. Industri pelancongan juga merupakan penyumbang yang penting kepada ekonomi negara.

            Pelancongan merujuk kepada dua iaitu pelancongan untuk berhibur dan pelancongan untuk perniagaan. Ia merangkumi subsektor seperti penginapan, membeli-belah, produk pelancongan (iaitu eko-pelancongan, pelancongan kapal persiaran dan aktiviti lain yang berkaitan seperti spa dan kesejahteraan), makanan dan minuman serta pengangkutan dalam negeri dan pengangkutan domestik.

            Malaysia mempunyai kedudukan permulaan yang kukuh untuk melonjakkan namanya menjadi destinasi pelancongan yang utama. Industri pelancongan sudah sememangnya besar dan telah berkembang dengan pantas untuk tempoh 10 tahun yang lepas dan juga mempunyai kedudukan daya saing global yang kukuh. Asas yang kukuh ini dapat dimanfaatkan untuk meningkatkan sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi negara.


No comments:

Post a Comment